Home » Copywriting betekenis en waarom!

Copywriting betekenis en waarom!

copywriting betekenis

Als mensen me vragen wat ik voor de kost doe, en ik naar waarheid “copywriting” antwoordt, kijken de meesten me aan met een blik die een paar dingen uitstraalt: verwarring, nieuwsgierigheid en toch ook een zekere onverschilligheid. Als ik dan zeg dat ik teksten schrijf dan is de ontzetting compleet. Word je daarvoor betaald??? Dat kan toch iedereen! En dan volgt er vaak een blik van medelijden met mijn vermeende naïviteit. Dus voor eens en voor altijd: de betekenis van copywriting. Wat doet een copywriter en waarom?

Copywriter betekenis

Een copywriter schrijft teksten in opdracht van een klant.

Deze teksten kunnen verschillende doelen hebben:

  • verkopen
  • informeren
  • een combinatie van beide

De teksten die een copywriter schrijft, kunnen via diverse kanalen worden verspreid:

  • Online: website, blog, social media, e-newsletter, …
  • Offline: magazine, brochure, folder, leaflet, …

Deze verschillende media vereisen elk hun eigen aanpak, stijl, tone of voice, …

Soorten copywriting

Long form copywriting

Long form copywriting is, zoals de naam wellicht al doet vermoeden, het schrijven van grote lappen tekst. Het doel is hier veelal informeren en er staat dan doorgaans ook wel heel wat informatie in de teksten. Dit kan zowel voor online als voor offline mediakanalen.

Enkele typische voorbeelden van long form copy:

  • blogpost
  • artikel of reportage in een magazine
  • boek
  • e-book

Short form copywriting

Bij short form copywriting is het doel anders: met zo weinig mogelijk tekst de lezer aanzetten om iets te doen, of net niet te doen.

Enkele voorbeelden:

  • reclameslogan
  • call to action
  • social post
  • advertenties

Offline copywriting

Hoewel het internet niet meer weg te denken is in elk aspect van de samenleving, blijven offline teksten nog steeds belangrijk. We hoeven bij het schrijven van offline teksten geen rekening te houden met vindbaarheid in Google, snelle info,

Bij offline copywriting staat kwaliteit en degelijkheid voorop.

Online copywriting

Bij online copywriting is kwaliteit ook belangrijk, maar andere aandachtspunten waarmee we rekening moeten houden:

  • online gaat alles snel. De info moet dus in één oogopslag op te nemen zijn
  • er is wel wat concurrentie. Vind de lezer niet meteen wat hij zoekt? Klik! En weg is hij!
  • de strijd om gezien te worden (zie volgend punt)

SEO copywriting

De strijd om gevonden en gezien te worden, brengt ons bij SEO-copywriting. Deze term doet velen nog de wenkbrauwen fronsen. Ze denken daarbij namelijk meteen aan teksten die bulken van de zoekwoorden. Teksten waarbij een normale zinsbouw ver te zoeken is om toch maar de zoekwoordencombinatie in de tekst verwerkt te krijgen.

Dit was inderdaad vroeger zo. Je had toen meteen door of een tekst voor de lezer was geschreven, of voor Google. Gelukkig zijn de tijden veranderd en is Google wat strenger geworden.

Een tekst moet toch uiteindelijk voor de lezer geschreven zijn, toch?

Google is toch “maar” het vehikel dat ervoor zorgt dat de tekst voor de neus van de lezer komt?

Als een SEO-copywriter zijn werk goed heeft gedaan, vind de lezer op een makkelijke en aangename manier de info die hij nodig heeft in de tekst die Google bovenaan heeft gezet, zonder dat die lezer doorheeft dat de copywriter echt wel de zoekmachines in het achterhoofd had tijdens het schrijven.

Waarom een copywriter?

Professionele uitstraling vergroten

Laten we meteen met de deur in huis vallen: wij zijn het niet eens met “wat je zelf doet doe je meestal beter”. Enfin, in ons geval is dat toch niet zo. Ik kan wel een muur schilderen, maar een professionele schilder zal dat toch nog altijd beter doen. Hij kent de kleine kneepjes die het verschil maken tussen een min of meer OK geschilderde muur en een strakke, tot in de puntjes afgewerkte wand.

Dat is net zo met copywriting. We twijfelen er niet aan dat jij teksten kan schrijven. Maar, laten we eerlijk zijn, er zal altijd ruimte zijn voor verbetering. Jij bent een professional in wat jij doet als ondernemer. Trek dat professionele imago dan ook door in de teksten die je de wereld instuurt.

Doen waar je goed in bent

Jij bent een kei in wat jij doet. We haalden het daarnet al aan. Dat wil zeggen dat je daarmee je handen waarschijnlijk al meer dan vol hebt. Is het dan geen zonde om kostbare tijd te gebruiken voor iets waar je minder goed in bent?

Een frisse kijk op jouw zaak

Het lijkt soms een beetje op missionarissenwerk om ondernemers ervan te overtuigen dat de “onwetendheid” van een copywriter net een sterkte is. Ondernemers zien hun zaak zo vanuit hun eigen standpunt, dat ze de connectie met hun potentiële klanten kwijt zijn. Hun teksten lopen over van het specifieke vakjargon dat voor iedereen buiten de sector als geheime codetaal uit een spionagefilm in de oren klinkt.

De copywriter maakt de vertaalslag van jouw complexe boodschap behapbaar in een voor jouw potentiële klant begrijpbare taal. Het feit dat je hem aanspreekt in zijn manier van praten, geeft jou al meteen streepje voor. De klant krijgt het gevoel dat je hem begrijpt en dat jij weleens degene zou kunnen zijn die hem kan helpen met zijn probleem.

Jouw onderneming bij de juiste mensen onder de aandacht brengen

Een boodschap mag nog zo informatief zijn, zo spitsvondig geformuleerd, doorspekt met begrip voor de klant zijn situatie en mogelijk gekruid met een vleugje humor, als de boodschap niet terechtkomt bij de juiste mensen is het allemaal een maat voor niets.

Teksten voor het web, waarbij je mikt op je vindbaarheid in Google dienen dus niet alleen kwalitatief te zijn voor de lezer, ook Google moet de nodige waarde hechten aan jouw webpagina zodat die een mooi plaatsje op de eerste pagina van de zoekresultaten krijgen.

Met een slim zoekwoordenonderzoek en een goede SEO-copywriting komt jouw boodschap terecht bij de juiste mensen.