Home » Hoe krijg ik bezoekers op mijn website

Hoe krijg ik bezoekers op mijn website

Hoe krijg ik bezoekers op mijn website

In dit artikel behandelen we de vraag: “hoe krijg ik bezoekers op mijn website?”

Je hebt als ondernemer een gloednieuwe website? Hoera! Je bent helemaal mee! Je hebt misschien veel tijd en geld gestopt in mooie foto’s, goede teksten en een prachtig en gebruiksvriendelijk design.

Maar… er komt niemand naar je website

Het is als het openen van een prachtig restaurant met een topchef achter het fornuis, maar er komt niemand eten.

Hoe komt het dat er geen bezoekers naar mijn website komen? En nog belangrijker: hoe krijg ik bezoekers op mijn website? Daar gaan we het even over hebben. 

Er zijn namelijk diverse manieren waardoor je bezoekers kan aantrekken. We beperken ons hier even tot SEO, om drie redenen:

  • het is zeer effectief als je het juist doet
  • je kan er een zeer groot publiek mee bereiken
  • je bereikt mensen die nog nooit van jou gehoord hebben, en dus nieuwe potentiële klanten zijn

Maar hoe begin je daar nu mee? SEO is een zeer complex en breed gegeven. Toch willen we je enkele concrete tips aan de hand doen waarmee jij jouw site al een flinke duw in de rug kan geven.

Produceer content

Een van de belangrijkste zaken om je website meer vindbaar te maken, is het produceren van content. Als je dat graag doet en er goed in bent, kan je zelf in de pen kruipen.

Indien niet, ga in zee met een goeie copywriter (die liefst ervaring heeft met SEO).

Welke soort content kan je schrijven?

  • nieuwsberichten over jouw bedrijf
  • evergreen content
  • testimonials
  • werknemer in de kijker
  • productnieuws

Je gaat best voor een evenwichtige mix tussen de verschillende soorten content.

Voor SEO is evergreen content een zeer interessante keuze: het zijn artikels die niet tijdsgebonden zijn en gedurende een lange periode relevant zijn. Deze content kan jaren meegaan en blijven scoren in Google.

Weet je niet waarover te schrijven? Met de Topic Research Tool van SEMrush ontdek je topics waar jouw doelgroep naar op zoek is. En dat zijn niet altijd de topics waarvan jij denkt dat jouw publiek op zoek is.

Ga op zoek naar de juiste zoekwoorden

Voor je in de pen kruipt, moet je natuurlijke weten wat je gaat schrijven. En vooral: hoe bezoekers op zoek gaan naar de info die je van plan bent om te schrijven.

Ikzelf begin nooit vanuit een tool of software, maar altijd met mijn eigen hoofd, mijn gezond verstand. Pas als ik een lijst van thema’s en woorden heb ga ik in software afpunten welke zoekwoorden interessant zijn om mijn tijd en geld in te stoppen.

Een zeer handige tool die je daarvoor kan gebruiken is Keyword Magic Tool

Denk breed en brainstorm!

Een voorbeeld: stel dat je iets wil schrijven over “vochtbestrijding”. Dan blijven velen hangen in termen als “vocht behandelen”, “vochtprobleem aanpakken”, … Dat zijn op zich prima termen, maar als je ze gaat checken in de gespecialiseerde software, zal je zien dat de concurrentie voor deze termen moordend is. Iemand die net start met SEO, maakt zo ongeveer 0% kans om op deze termen nog maar op de eerste pagina van Google te geraken.

Om even bij ons voorbeeld te blijven, misschien moet je ook eens kijken naar “muffe geur in huis”, “optrekkend vocht uit fundering”, “vochtige lucht in huis oplossen” …

Je zal zien dat deze laatsten heel wat minder worden gezocht. Maar, je maakt wel kans om ermee op de eerste plaats te geraken. 

Liever op plaats 1 voor 100 zoekopdrachten per maand, dan op plaats 86 voor 10.000 zoekopdrachten. Van die 100 zoekopdrachten zien 100 mensen jouw site staan. Van die 10.000 niemand…

Schrijf slim en vlot

Het spreekt voor zich dat je het trefwoord waar je op mikt in de titel plaatst en ook geregeld in de tekst laat terugkomen. Toch is het niet de bedoeling om je tekst ermee vol te proppen.

We willen natuurlijk Google pleasen, maar het is toch vooral de bedoeling dat de lezer er iets aan heeft. Hanteer daarom een vlotte schrijfstijl.

Zorg dat je site (technisch) in topvorm is

Je hebt tekstueel alles gedaan wat je kan en toch wil de site maar niet ranken? Dan sputtert er mogelijk iets onder de motorkap. Google heeft namelijk ook graag snelle sites, die niet te ingewikkeld zijn en die makkelijk te indexeren zijn.

Met Site Audit test je de algemene conditie van je website. In de uitgebreide rapporten krijgen je een overzicht van de verbeterpunten, zodat je je website topfit kan krijgen.

Probeer links te versieren

Google heeft ook graag dat je site populair is, dat je een autoriteit in je branche bent. Een van de manieren waarmee je die autoriteit de hoogte in kan krijgen is door links naar jouw site te verkrijgen.

Hoe meer links, hoe beter?

Ja en nee. 

De links moeten relevant zijn. Ze moeten dus inhoudelijk matchen met jouw content. Heb je bijvoorbeeld een webshop in muziekinstrumenten, dan heeft het bijvoorbeeld geen enkele meerwaarde als je links verzamelt vanuit websites over bijvoorbeeld dierenvoeding. Komt die link echter van een muziekschool of een concertzaal, dan is het een heel ander verhaal. Inhoudelijk leunen deze thema’s bij elkaar aan.

Hoe doe je dat? Links verzamelen?

Da’s inderdaad een moeilijke. Je kan rechtstreeks mensen contacteren en vragen of ze een linkje plaatsen. 

Dit is echter arbeidsintensief en je hangt af van de goodwill van anderen.

En de meesten onder ons vinden het ook niet leuk om te moeten bedelen voor linkjes.

Beter is het om zo’n interessante en originele content te schrijven dat anderen uit zichzelf naar jouw website linken. Ook arbeidsintensief, maar veel waardevoller en vooral ook veel leuker!