Home » Hoe krijg ik mijn website hoger in google?

Hoe krijg ik mijn website hoger in google?

hoe krijg ik mijn website hoger in google

Hoe krijg ik mijn website hoger in Google? Het is een vraag die zowat elke ondernemer bezighoudt. Of toch een vraag die hem of haar zou moeten bezighouden. Velen verwachten van een websitebouwer dat die een site aflevert die lekker vol zoekwoorden zit zodat die zich als vanzelf een weg naar de top baant in de zoekresultaten in Google. Helaas… Naarmate de tijd verstrijkt en de website vakkundig die eerste pagina’s in Google blijft ontwijken, komen de frustraties en de boosheid.

Maar, het kan anders. Er zijn technieken om met jouw website leads aan te brengen. Ja, zelfs leads die jouw concurrent laat liggen omdat hij er zich niet op richt.

Het geheim? Een bedrijfsblog

Nu ja, een geheim is dat niet. Maar er is toch nog wel wat ruimte voor verbetering.

Er vallen ons namelijk drie dingen op als we lukraak wat bedrijfswebsites bekijken:

  • er zijn nog altijd heel wat bedrijven die nog geen blog inzetten voor hun SEO (en die verbeterde vindbaarheid is maar één van de vele voordelen van een bedrijfsblog)
  • sommige bedrijven hebben wel een blog, maar onderhouden die niet. Meestal is de reden daarvoor tijdgebrek, te weinig inspiratie of geen zin.
  • bedrijven met een blog schrijven in geuren en kleuren over zichzelf of vallen hun doelgroep lastig met nog maar eens wat referentiefoto’s of een nieuw product. Het klinkt je vanuit jouw standpunt misschien ongeloofwaardig in de oren, maar de klant heeft daar 0,0 procent interesse in. Hij wil namelijk maar één ding: een oplossing voor zijn probleem.

Hoe een bedrijfsblog een website hoger doet scoren

Je maakt meer content

Een van de eerste redenen waarom je met een bedrijfsblog meer kans maakt om hoger te eindigen in de zoekresultaten is simpelweg omdat je meer content maakt. Je website regelmatig updaten helpt je al flink vooruit. Daarnaast is er ook meer inhoud waarop je gevonden kan worden.

We horen je nu al denken: “Yes! Nog meer pagina’s waarin ik mijn zoekwoord kwijt kan.” 

Dat zoekwoord is dan vaak je product, je dienst of de naam van je beroep. Denk maar aan “fiets” of “verzekeringen” of “loodgieter”. Als je in een van deze drie branches actief bent, zijn dat absoluut termen die op je website mogen staan. Wat zeg ik? Ze moeten erop staan! Maar, verwacht niet dat je daarmee je website ook maar iets naar voren duwt in de zoekresultaten in Google.

Meer mogelijke relevante zoekwoorden

De kunst zit hem in het gebruiken van termen die mensen uit jouw doelgroep gebruiken wanneer ze op zoek is naar iets waar jij hen mee kan helpen. Belangrijk daarbij is dat die zoektermen niet té concurrentieel zijn. Daarom is het essentieel te vertrekken vanuit je klant en niet vanuit jezelf, je bedrijf, je product of je dienst. Wie is jouw doelgroep en wat zijn de problemen, wensen of noden waar hij tegenaan loopt? En hoe gaat hij op zoek naar een oplossing? Dat ze de eerste vragen die je jezelf moet stellen voor je nog maar één letter op je toetsenbord aanslaat om een blogpost te schrijven.

Begrijp de waarde van weinig gezochte zoektermen

Het lijkt op het eerste gezicht misschien een gek idee, maar weinig gezochte zoektermen zijn vaak interessanter dan de massaal in Google ingetikte woorden.

Waarom? Vanwege de concurrentie. Bij de veel gezochte, lees zéér concurrentiële, zoektermen is het bijna onmogelijk om nog maar in de buurt van de eerste tien pagina’s in Google te komen.

Hier volgt een voorbeeld dat we wel vaker aanhalen (excuses voor de herhaling, maar het is gewoon een treffend voorbeeld):

Volg even mee:

De term loodgieter wordt maandelijks ruim 12.000 keer ingegeven in Google.

De moeilijkheidsscore is 46 procent, wat behoorlijk veel is. Je eindigt wellicht ergens op pagina 48 in Google. Met andere woorden: NIEMAND vindt je! Want wie in godsnaam klikt door tot pagina 48 op zoek naar een loodgieter? Ik alvast niet. Misschien ga ik nog naar pagina twee of drie, maar that’s it!

Als we op zoek gaan naar gerelateerde termen, kunnen we een pak verder springen. Even nadenken… Waarvoor hebben mensen zoal een loodgieter nodig?

  • lekkende kraan herstellen (260 zoekacties, moeilijkheidsscore 31)
  • verwarmingsketel lekt (20 zoekacties, moeilijkheidsscore 28)

En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Het aantal zoekacties is een héél pak lager, maar je hebt wel kans om op pagina 1 of 2 te staan.

Wat kies je? 12.000 mensen die je niet vinden of 260 die dat wel doen? Wij weten het wel! Met een beetje fantasie kan je scoren op heel wat zoektermen waar je concurrenten niet aan denken omdat ze zo gefocust zijn op die “gouden” zoekwoorden (waar ze helaas niets mee bereiken).

Gedurfde zoekwoorden

En durf daarbij gerust eens out of the box te denken!

Iets wat weinigen durven, is een blogpost schrijven die op het eerste gezicht jouw zaak helemaal niet vooruithelpt, integendeel.

En toch kan je hiermee scoren! Misschien boor je wel een publiek aan dat eigenlijk niet op zoek is naar jou, maar wanneer het bij jou terechtkomt uiteindelijk toch klant wordt.

Een voorbeeld: de meest bekeken blogpost van een klant die zwemvijvers plaatst is een artikel over “Zelf een zwemvijver plaatsen”. Daarin wordt van naaldje tot draadje uitgelegd hoe je dat moet doen.

Je zou niet meteen denken dat een aannemer in zwemvijvers hiervoor veel reclame wil maken. Uit de blogpost blijkt het aanleggen van een zwemvijver flink wat werk te zijn. Er komt heel wat bij kijken. Er staat ook bij dat potentiële zwemvijvergravers misschien best eens eerst een vrijblijvende offerte opvragen en dan alsnog kunnen beslissen of ze zelf aan de slag gaan of het toch maar laten doen.

Het resultaat: sommigen doen het nog altijd zelf. Maar, er zijn er ook die na het afweging toch maar kiezen om het te laten doen. Deze klanten zouden nooit bij ons zwemvijverbedrijf zijn gekomen als die blogpost er niet was geweest.

Van een blogpost met een flinke return on investment gesproken!

Of: hoe een gezonde dosis omgekeerde psychologie in je voordeel kan spelen.

Hoe minder jij zelf blogt, hoe beter!

OK, je begint nu in te zien waarom een blog een belangrijke meerwaarde kan zijn voor jouw onderneming.

Nu, is de vraag: ga je het zelf doen, of laat je het doen?

Er zijn een aantal redenen waarom je hiervoor beter externe hulp inschakelt. De meest voor de hand liggende is ongetwijfeld tijdgebrek. En daar is niets mis mee. Een ondernemer moet bezig zijn met waar hij goed in is. Niet met iets dat hem veel moeite kost en waarvan het resultaat dan uiteindelijk nog geen hoogvlieger is.

Maar, dé belangrijkste reden is toch wel dat een ondernemer veel moeite heeft om afstand te nemen van zijn zaak, zijn dienst, zijn product. Maar al te vaak is een eigen geschreven blog een opsomming van referenties, uitbreidingen binnen het bedrijf, een nieuw product, … Kortom, allemaal zaken die jouw doelgroep geen fluit interesseren. En dat dan nog allemaal in voor gewone stervelingen onbegrijpelijk vakjargon.

Moet je je daarover schamen? Helemaal niet! Jij bent gewoon wie je bent: een expert in je vakgebied.

Wie moet het dan doen?

Het is belangrijk om iemand aan het blogroer te zetten die dit weet te vertalen in boodschappen die je doelgroep aanspreken, iemand die als onbeschreven blad in de huid van je doelgroep kruipt en met veel verve content produceert die bij jouw doelgroep de juiste snaar raakt.

De vraag: hoe krijg ik mijn website hoger in Google?

Het antwoord: een kwalitatief bedrijfsblog helpt absoluut!

Ben jij klaar om jouw website een SEO-boost te geven en daardoor meer klanten aan te trekken?

Contacteer ons en samen duwen we je website omhoog!

Een reactie achterlaten