Home » Organisch bereik social media vergroten

Organisch bereik social media vergroten

Geen kostbare tijd verspillen, maar toch je organisch bereik op social media vergroten? Klinkt als een hele klus. En eigenlijk is het dat ook, zeker in het begin. Zoals dat altijd gaat, is een goede voorbereiding het halve werk. Daarna zal je merken dat volgers op een natuurlijke manier bereiken op sociale media nog steeds mogelijk is. Ga de strijd aan met de algoritmes van Facebook en Instagram!

Het organisch bereik van Facebook is de laatste jaren enorm gedaald. Het gemiddelde bereik van een post voor volgers lag in 2012 nog rond de 16%, maar kelderde de jaren daarna tot een dramatisch dieptepunt onder de 2% in 2018. Het algoritme is niet bepaald vriendelijk geweest voor pagina’s met minder likes. Slechts weinig volgers konden nog berichten van bedrijfspagina’s zien zonder dat de bedrijven ervoor betaalden.

Organisch bereik Facebook blijft de moeite

Is het dan nog wel de moeite om tijd te steken in je organisch bereik? Het antwoord is een volmondige ‘ja’. Het algoritme is constant in beweging, en Facebook zelf heeft gebruikers in 2020 ook de optie gegeven om meer controle over hun eigen newsfeed te krijgen. Zo is er recent onder andere de optie ingevoerd voor gebruikers om Facebook te vragen waarom ze een specifieke post zien. Het algoritme wordt ook elk jaar slimmer en laat gebruikers meer content zien waar ze zelf het meeste mee interageren. Het type media speelt ook een grote rol. Sommige gebruikers kijken veel video’s, andere gebruikers klikken vaak op links en nog anderen houden ervan om veel foto’s te zien. Daar kan je als beheerder van een pagina dan ook op inspelen.

organisch bereik facebook

Tips voor organisch bereik Facebook

Zorg voor een call to action

Spoor je bezoekers actief aan om in interactie te gaan met je pagina. Een simpele ‘call to action’ levert meteen resultaten op. Vraag aan je bezoekers om berichten te liken, erop te reageren en ze te delen. Hoe meer interactie, hoe beter je resultaten in het algoritme.

Lok onderlinge interactie uit

Zorg ervoor dat bezoekers een conversatie aangaan met elkaar op je pagina. Hoe meer je hen onderwerpen geeft die het bespreken waard zijn, hoe meer engagement je automatisch zal uitlokken. Mensen houden ervan om hun mening te delen als ze iets interessants zien en houden er ook van om dit te tonen aan hun vrienden. Hoe meer natuurlijke conversaties er ontstaan, hoe sneller de pagina in de newsfeed van anderen zal verschijnen.

Wees sociaal

Hou jezelf niet enkel bezig met je eigen content, hoe aanlokkelijk het ook lijkt om bezoekers enkel naar je eigen website te lokken. Als je permanent enkel links naar je eigen website deelt, zak je helemaal weg in het algoritme. Zie je een mooi initiatief van iemand anders? Deel het. Zie je een interessante video waar je een mening over hebt? Reageer erop met je pagina. De basisregel blijft gelden: hoe meer je zichtbaar bent voor anderen – zélfs je concurrenten  -, hoe beter je ranking in het algoritme. Hou er ook rekening mee dat je de links naar je website ook altijd in de comments van je post kan zetten in plaats van ze te delen. Het algoritme zal je post dan niet behandelen als een gedeelde link.

Varieer en maak het leuk

Kies voor leuke, gevarieerde, maar makkelijk te verwerken content. Post af en toe een foto, een video of een puur text-based bericht. Verschillende mensen hebben verschillende interesses, dus speel daar ook op in. Vooral video’s hebben een opvallend hoger organisch bereik dan de rest (tot meer dan dubbel zo veel). Zorg er dus voor dat je kwalitatieve video’s aflevert om gegarandeerd meer gezien te worden. Als je écht veel volgers wil bereiken, ga dan af en toe live. Livevideo’s worden gemiddeld zes keer meer bekeken dan gewone video’s en mensen die je pagina liken, krijgen ook meestal de melding dat je live gaat. Voor text-based posts geldt het KISS-principe. Keep it short & simple. De meeste gebruikers van Facebook scrollen vooral door hun feed op mobiele apparaten, waar heel snel door te scrollen is. Ze kijken gemiddeld slechts 1,7 seconden naar een bericht. Zorg er dus voor dat tekst makkelijk te verwerken is, simpel geschreven is en vooral kort genoeg. 

Wees consistent

Consistency is key. Hanteer steeds dezelfde toon wanneer je je publiek aanspreekt, spreek je publiek voldoende aan en doe het op vaste tijdstippen. Zorg voor vaste rubrieken, vaste tijdstippen (bij voorkeur wanneer de meeste van je fans online zijn) en hanteer steevast dezelfde structuur. Een contentkalender is daar een ideaal hulpmiddel voor. 

Vraag medewerking aan je volgers

Laat je volgers weten dat ze zelf in handen hebben of ze je berichten zien. Wat vele eigenaars van een pagina niet weten, is dat Facebook een optie heeft voor gebruikers om jouw pagina als ‘favoriet’ in te stellen. Je kan je volgers actief vragen om de voorkeursinstelling “See first” aan te duiden wanneer ze de pagina liken. Zo zullen je berichten automatisch meer in hun newsfeed verschijnen. 

Tips voor organisch bereik Instagram

organisch bereik instagram

Instagram werkt ongeveer volgens dezelfde principes, maar het is belangrijk om te beseffen dat deze applicatie, die eveneens in handen is van Facebook, bijna uitsluitend mobiele gebruikers heeft en enorm photo-based is. Lange teksten werken dus niet op Instagram. Heb je toch niet altijd een mooie foto om te delen, zorg dan voor een vaste huisstijl als achtergrond waar je tekst op kan plaatsen. Zo blijf je consistent, maar kan je toch text-based blijven werken. Net zoals bij Facebook is het organisch bereik de laatste jaren drastisch gedaald om meer ruimte vrij te maken voor advertenties. Zonder advertenties kan je echter nog steeds relevant zijn. Het is belangrijk om te beseffen dat de voorgaande tips in dit artikel over de content die je deelt ook gelden voor Instagram, maar toch zijn er ook nog specifieke tips die kunnen werken voor deze applicatie. Wij maakten een selectie van enkele belangrijke acties die goed werken op Instagram. 

De eerste indruk

Zorg voor een mooie ‘grid’. De eerste 9 of 12 foto’s die je ziet wanneer je een pagina openklikt, zijn allesbepalend. Zorg ervoor dat er een consistente huisstijl zichtbaar is, een consistent gebruik van kleurpatronen en filters en zet in op professioneel ogende foto’s. Smartphonecamera’s hebben tegenwoordig heel wat mogelijkheden, die nog te veel onbenut worden. 

Hou het puur

Gebruikers zijn het excessieve gebruik van filters beu. De trend is vrij recent, maar de tijd dat foto’s van mensen zo bewerkt waren dat je ze niet meer herkende, is voorbij. Ga voor een natuurlijke look op elke foto, ook als je producten promoot. Hoe natuurlijker en ‘echter’ een foto of post aanvoelt, hoe sneller je publiek zich betrokken zal voelen. 

Het belang van verhalen

Zet in op Stories. Instagram Stories zijn bijzonder populair geworden en op maat van smartphones gemaakt. Ze vullen het volledige scherm en zijn slechts enkele seconden zichtbaar, dus laat die seconden tellen en gebruik alle ruimte van een smartphonescherm om je boodschap duidelijk over te brengen. Stories zijn ook ideaal om ‘user generated content’ op te posten. Hebben mensen je bedrijf getagd in een bericht of verhaal? Deel het op je eigen verhaal. Is er een interessante link die aansluit bij je doelgroep? Deel het op je eigen verhaal. Wil je in interactie gaan met je publiek? Stel je volgers vragen via je verhaal. De mogelijkheden zijn eindeloos: gifs, polls, vragen, stickers, … Er bestaan heel wat mogelijkheden om je Instagram Stories zowel visueel als inhoudelijk aantrekkelijk te maken. En dat hoef je heus niet helemaal zelf te ontwerpen. Er zijn heel wat applicaties die gratis templates voorzien, waardoor je aantrekkelijke verhalen maakt in een handomdraai. 

Taggen maar!

Gebruik de juiste hashtags. Hashtags zijn veel belangrijker op Instagram dan ze zijn op Facebook, omdat de zoekfunctie op Instagram een stuk beperkter is dan die op Facebook. Mensen zoeken dus vaak naar interessante content via hashtags. Gebruik zeker niet te veel hashtags, want daar zal het Instagramalgoritme je voor afstraffen. Als je hashtags niet relevant zijn voor de content die je deelt, gaat Instagram je account automatisch meer als een spamaccount behandelen dan als een organisatie die het echt meent met haar volgers. Maak dus een goede selectie van een vijftal hashtags, waar zowel heel populaire hashtags tussen zitten als hashtags die minder voor de hand liggend zijn. Zo verschijnt je bericht in heel algemene, maar ook in heel specifieke zoekopdrachten. 

Organisch bereik social media boosten: succes!

Hopelijk helpen deze tips om je bereik bij je volgers te vergroten. Vraag je jezelf nog steeds af wat je dan altijd moet posten? Heb je soms het gevoel dat je gewoonweg uitverteld bent tegen je volgers en dat er niets nieuws te melden is? We maakten eveneens een gids hoe je oude content probleemloos kan hergebruiken, zonder er al te veel extra moeite in te steken. Als je deze twee strategieën combineert, heb je de ultieme tijdbesparende oplossing in handen. Veel succes!