Home » SEO belangrijk? Ja, maar Leg niet alle eieren in één mandje

SEO belangrijk? Ja, maar Leg niet alle eieren in één mandje

SEO belangrijk

Als we voorzichtig of doordacht moeten zijn halen we er graag de voortplantingswijze van vogels bij: kies eieren voor je geld, op eieren lopen, niet alle eieren in één mandje leggen. Deze week houden we het bij de laatste. We zien namelijk nog al te vaak dat bedrijven en ondernemers 100% gaan voor één marketingtechniek. Niet zelden vinden we vooral SEO belangrijk. We fixen dat één keer en Google moet het vanaf nu maar overnemen.

En guess what? Vaak gaat dat goed! Voor eventjes dan toch…

Voor SEO heb je een laaaaaaange adem nodig

SEO is immers geen sprint, maar eerder een marathon. Om te voorkomen dat je website na een poosje wegzakt in de vergeetput van Google moet je er dus continu aan werken. Je concurrenten zitten namelijk ook niet stil.

Ben jij zo’n doorzetter? Draai jij je hand er niet voor om om aan je SEO te werken en geregeld bij te sturen?

Prima!

Maar, zelfs dan is het nog niet slim om alleen maar te vertrouwen op SEO.

Niet alleen je concurrenten willen je de loef afsteken. Google is ook gewoon een beestje met een heel wispelturig karakter.

Dan maar geen SEO meer?

Hold your horses! Ik bedoel niet dat SEO verloren moeite is!

Je blijft best investeren in je vindbaarheid.

Wat ik wil zeggen is: stop er niet AL je tijd in.

Het zou niet de eerste keer zijn dat ze bij Google je website met een vingerknip een paar pagina’s achteruit slingert.

Een vlaag van zinsverbijstering… Het continu willen verbeteren zodat we laten kunnen zeggen dat het vroeger beter was… Hormonen… Wat het ook is, Google doet het af en toe.

Ja, dat suckt

Probeer je eens voor te stellen hoe blij je op zo’n moment bent als je niet voor de volle honderd procent afhankelijk bent van SEO.

Maar, wat moeten we dan doen?

Als je niet wil dat de zichtbaarheid van jouw bedrijf volledig afhankelijk is van de “Grillen van Google” (leuke titel voor een Suske en Wiske-album, trouwens), dan kijk je dus best ook naar andere manieren om je in the picture te werken.

Social media en algoritmes

OK, let’s get social!

Toch leuk? En iedereen zit erop!

Absoluut!

Maar, net zoals bij Google ben je bij social media een beetje een speelbal van de algoritmes van het systeem.

Je mag dan misschien een legioen aan volgers hebben, slechts een fractie van hen ziet jouw boodschap.

Niet doen dus?

Jawel! Maar, ook hier weer niet denken dat na een paar berichtjes de klanten in groten getale aan je voordeur staan te drummen.

Mailing: ongefilterd jouw pijl in de roos

Is een mailing dan beter? Je komt ongefilterd (nu ja, de eventuele spamfilter even niet meegerekend) in de mailbox van je doelgroep.

En als je het allemaal eerlijk en wettelijk speelt hebben deze mensen zich allemaal zelf ingeschreven, al dan niet door het downloaden van een weggever.

Ik hoor je nu meteen denken “is dat dan geen spam“?

Tuurlijk wel! Toch als je drie keer per week een verkoopmail stuurt.

Als je daarentegen iets stuurt waar jouw (potentiële) klant iets aan heeft, dan ziet hij dit helemaal niet als “spam” maar als “hulp”.

Van zodra je dit te veel begint te doen, wordt het natuurlijk weer spam…

Ik kan niet goed zeggen wat de beste mailfrequentie is. Het hangt van de doelgroep af. Alles tussen maximaal 1 keer per week en minimaal 1 keer per maand is volgens mij aanvaardbaar.

De inschrijvers die zich nu toch uitschrijven zijn geen partij voor jouw aanbod. Niets mee inzitten!

Diversifieer alsof je leven ervan afhangt

Om in the picture van je doelgroep te komen en je boodschap uit te dragen, leg je dus best niet alle eieren in één mandje.

Diversifiëren is de boodschap!

Moet ik dan alles doen?

Want ik kan onmogelijk SEO, blogs, mailings, Facebook, Twitter, Tiktok, LinkedIn, Instagram, sponsored posts, advertenties, podcasts, …

STOP! Natuurlijk hoef je dat niet allemaal te doen.

Kies er een aantal (en niet één) uit en focus je daarop.

Choose your battles!

Wat de social media betreft, kies je enkel die kanalen waar jouw doelgroep te vinden is.

Als al jouw klanten verzekeringsmakelaars zijn, is Tiktok misschien een héél klein beetje verloren moeite. Of als je je als coach richt op jongeren in sportclubs, moet je misschien niet al je pijlen richten op LinkedIn.

Het geheim? Consistentie!

Je denkt nu wellicht “consistentie is saai (het woord alleen al)”. En daar heb je helemaal gelijk in, maar het is de enige manier…

Daarmee bedoel ik, als je iets gaat doen, blijf het dan onderhouden. Als je dat niet doet, dan kan je er evengoed niet mee beginnen.

Actief zijn op social media werkt alleen als je dat consistent blijft doen.

Hetzelfde geldt voor mailings. Als je één mail stuurt gebeurt er niets.

Het feit dat jouw doelgroep zich bewust is van jouw bestaan (en dan liefst in positieve zin), is iets dat groeit doorheen de tijd. Elke communicatie-uiting die je doet is een klein bouwsteentje dat bijdraagt aan dat bewustzijn.

Dus welke mix je ook kiest, ga ervoor!

Succes!