Home » Waarom teksten laten schrijven voor je website een goed idee is

Waarom teksten laten schrijven voor je website een goed idee is

teksten laten schrijven voor website

Je hebt een website of je bent van plan om er een te laten maken? Dan ben je wellicht aan het nadenken wat je daar allemaal op wil zetten, zowel visueel als tekstueel. En ga je die teksten zelf schrijven, of schakel je daar iemand voor in? We zetten even een aantal zaken op een rijtje waarom teksten laten schrijven voor je website absoluut een goed idee is.

Je website wordt beter vindbaar

Het hangt er natuurlijk van af wat je met je website wil bereiken. Als je het voldoende vindt dat mensen de url intikken die ze op jouw visitekaartje of bestelwagen zien staan, is SEO niet meteen aan de orde. De meeste bedrijven en ondernemers willen echter ook gevonden worden via zoekmachines, zoals bijvoorbeeld Google. En terecht! Je laat anders een groot potentieel aan klanten liggen. Met gerichte SEO-kneepjes, een spitsvondige pen en een juist evenwicht zorgt een copywriter ervoor dat jouw website hoger scoort in Google en dus makkelijker vindbaar is voor jouw doelgroep.

Je bereikt een groter publiek

Een SEO-copywriter neemt overigens geen genoegen met de meest voor de hand liggende zoekwoorden. Integendeel! Natuurlijk wil je als loodgieter gevonden worden op de term “loodgieter”. Helaas is de concurrentie voor deze zoekterm zo hoog, dat je al heel wat in je mars moet hebben (een goede domeinscore, veel binnenkomende links, …) om daar mee te scoren.

Een professionele copywriter zal daarom ook mikken op minder gezochte termen. Je denkt wellicht “ja, maar ik wil net om de meer gezochte scoren, niet op de minder gezochte”. Een begrijpelijke reactie…

Een voorbeeld ter verduidelijking

We blijven gemakkelijkheidshalve even bij onze loodgieter.

De term loodgieter wordt maandelijks ruim 12.000 keer ingegeven in Google.

De moeilijkheidsscore is 46 procent, wat behoorlijk veel is. Je eindigt wellicht ergens op pagina 48 in Google. Met andere woorden: NIEMAND vindt je! Want wie in godsnaam klikt door tot pagina 48 op zoek naar een loodgieter? Ik alvast niet. Misschien ga ik nog naar pagina twee of drie, maar that’s it!

Als we op zoek gaan naar gerelateerde termen, kunnen we een pak verder springen. Even nadenken… Waarvoor hebben mensen zoal een loodgieter nodig?

  • lekkende kraan herstellen (260 zoekacties, moeilijkheidsscore 31)
  • verwarmingsketel lekt (20 zoekacties, moeilijkheidsscore 28)

En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Het aantal zoekacties is een héél pak lager, maar je hebt wel kans om op pagina 1 of 2 te staan.

Wat kies je? 12.000 mensen die je niet vinden of 260 die je wel vinden? Wij weten het wel! Met een beetje fantasie kan je scoren op heel wat zoektermen waar je concurrenten niet aan denken omdat ze zo gefocust zijn op die “gouden” zoekwoorden (waar ze helaas niets mee bereiken).

En als er zoveel (kleinere) onderwerpen zijn die de vindbaarheid van jouw website mee kunnen ondersteunen, dan is dat alleen al een reden om een bedrijfsblog in het leven te roepen. Daarnaast toon je daarmee je expertise in je vakgebied, want je imago alleen maar versterkt.

Wil jij een uitgebreid zoekwoordenonderzoek voor jouw SEO-copywriting? Contacteer ons dan! We helpen met plezier jouw website omhoog in Google.

Professionele uitstraling

We hebben het nu al een hele tijd over de vindbaarheid van jouw website. Dat is inderdaad belangrijk in tijden waarin we zo goed als volledig online leven en kopen.

Maar, we zouden haast vergeten dat je website ook je uithangbord is dat jouw professionele imago mee bepaalt en ondersteunt. Het spreekt dan ook voor zich dat alles op je website moet aansluiten bij het imago dat je wil uitdragen. Teksten die inspireren en informeren en die goed geschreven zijn. Dat wil je op je website!

Klantenrelatie verbetert

Je vraagt je misschien af hoe de teksten van je website de relatie met je (potentiële) klant kan verbeteren en zelfs je omzet verhogen?

Het is nochtans redelijk eenvoudig. Heel wat ondernemers schrijven hun website (vaak tegen beter weten in) vol met informatie over zichzelf. “Onze nieuwe showroom”, “Onze 20ste medewerker”, “Onze referenties”, …

OK, het is jouw website, dus het mag wel degelijk over jou gaan. Maar, vergeet niet dat je de website eigenlijk hebt om klanten te werven, om jouw imago te verbeteren, om klanten te informeren. Beperkt dus de stukken die over jou gaan. Sommige ondernemers vinden het moeilijk te snappen, maar dat is echt niet waar jouw klant op zit te wachten.

Jouw klant heeft een probleem en zoekt daarbij hulp. Maak je klant duidelijk dat jij hem kan helpen. En dat doe je niet door over jezelf te praten, maar door over de klant te praten, en zijn probleem.

Duidelijk en begrijpbaar

Jij bent misschien een expert in wat je doet en je kent heel veel vaktermen en andere voor de doorsnee mens onbegrijpbare woorden.

Je denkt misschien ook dat hoe meer van die woorden je gebruikt, hoe meer de klant zal denken dat jij dé persoon bent die zijn probleem kan oplossen.

Helaas… doorgaans is de klant geïntimideerd en voelt hij de spreekwoordelijke “klik niet.

Of nog erger: hij heeft gewoon geen idee waarover jij het op je website hebt.

Zorg dat je de taal van je klant spreekt. Enkel dan kan je duidelijk maken hoe jij hem kan helpen.

Conclusie

Vindbaarheid, een duidelijkere boodschap, een betere klantenrelatie, een professionele uitstraling, … Het zijn slechts enkele redenen waarom je de teksten voor je website best laat schrijven door een professional.

Daarnaast is het schrijven van webteksten ook een hele klus.

Je bespaart jezelf enorm veel kostbare tijd als je dat overlaat aan een professionele copywriter voor webteksten.

Contacteer ons vandaag nog voor jouw professioneel geschreven SEO-webteksten.