Home » Themaclusters, voor meer inspiratie voor je content en een betere vindbaarheid

Themaclusters, voor meer inspiratie voor je content en een betere vindbaarheid

themaclusters

Je bent volop in de weer met je contentstrategie? Naast het vinden van goede onderwerpen kom je ongetwijfeld ook op het punt dat je moet gaan kiezen hoe je nu al die topics gaat verdelen en onderbrengen in het volledige contentgeheel. Een goede aanpak is ongetwijfeld het maken van onderwerpclusters, oftewel themaclusters. In dat geval breng je alle onderwerpen die onder één thema vallen samen. Je maakt een hoofdpagina voor dat onderwerp en vervolgens hang je daar alle subpagina’s onder.

Wanneer je op deze manier je content structureert zal je niet alleen meer organisch verkeer aantrekken, het zorgt ook voor een doordachte en georganiseerde benadering van contentcreatie. En dat zorgt er dan weer voor dat je makkelijker en efficiënter op ideeën komt voor het creëren van nieuwe content. En zijn namelijk altijd wel neventopics die verder uitgediept kunnen worden. Het resultaat: een zeer diepgaand contentgeheel rond een bepaald thema. Je lezers én Google zullen er blij mee zijn!

We gaan nu even dieper in op hoe je dat nu precies best aanpakt.

Wat zijn themaclusters?

Bij onderwerpclusters draait alles rond een goede interne linkbuilding. Onderwerpclusters zijn groepjes content die rond één bepaald thema, één centraal onderwerp draaien. Het hart van deze groepjes bestaat uit een hoofdpagina van waaruit en waarnaar je volop linkt in de afzonderlijke pagina’s, artikels of blogberichten. Kortom, deze themaclusters focussen op één bepaald onderwerp en bieden je lezer de mogelijkheid om door te klikken naar content die aansluit bij wat hij al aan het lezen is.

Zoals al aangegeven moet je themacluster starten met een zeer uitgebreide pagina rond het thema waarin zowat alle mogelijke topics aan bod komen. Van hieruit kan je dan linken naar de gerelateerde onderwerppagina’s. 

Opbouw clusters

  • Pijlerpagina: de hub over een specifiek onderwerp. Dat mag zeer breed gaan. Een pijlerpagina staat vol met links naar meerdere onderwerppagina’s.
  • Onderwerp cluster: een pagina die een specifieke vraag beantwoordt binnen het bredere thema. Deze pagina linkt terug naar de hoofdpijlerpagina.

Voordelen van themaclusters

Het verdelen van je content in verschillende clusters heeft enkele belangrijke voordelen:

  • beter georganiseerde content: pijlerpagina’s zorgen ervoor dat je je inhoud goed kan structureren.
  • SEO gaat erop vooruit: de interne links tussen de pagina’s zorgen voor een sterker geheel. Google houdt van sterke gehelen!
  • contentproductie gaat sneller: van zodra je de hoofdpagina hebt gemaakt, gaat het schrijven van de achterliggende pagina’s veel vlotter. Je hebt immers het grootste deel van de research al gedaan.
  • de consumptie van de content gaat beter: lezers zullen beter hun weg vinden doorheen je content en makkelijker alle content lezen die over een bepaald onderwerp gaat dat hun interesseert.

Hoe maak je thematische clusters?

De pijlerstrategie stelt je in staat om je contentcreatie te stroomlijnen en betere content te produceren in minder tijd. Met deze aanpak ga je dus een stap verder dan de klassieke on page SEO-technieken. Je moet je content bedenken, plannen, je moet research doen en je moet de content produceren in diverse formaten die elkaar versterken.

In welke branche je ook actief bent, je kan je marketing een flinke duw in de rug geven als je doordachte content produceert en publiceert. Laten we nu eens kijken hoe we dat precies aanpakken. 

Stap 1: beslis wat je hoofdthema is

Om te beginnen moet je het kernthema bepalen. Of je bedrijf nu blogs over gezondheid en welzijn publiceert, over computersoftware of over fietsaccessoires, je kan deze strategie gebruiken om een doordacht themaplan op te stellen. Welk onderwerp je ook kiest, het moet passen binnen de onderwerpen die de kern van je bedrijf vormen. Zo toon je de waarde die jouw bedrijf kan bieden aan potentiële klanten.

Deze stap is essentieel omdat je van hieruit je pijlerpagina zal creëren. Van daaruit kan de inhoud dat weer opgesplitst worden in subthema’s, die je themaclusterpagina’s vormen. 

Tijd voor een voorbeeld: stel dat je bedrijf zonnepanelen verkoopt. Dan kan je een clusterpagina aanmaken over het waarom van zonnepanelen waarbij je ook aandacht hebt voor andere mogelijkheden van hernieuwbare energie. In de clusterpagina’s kan je je dan toespitsen op diverse vragen die mensen hebben rond zonnepanelen: hoeveel heb je er nodig om zelfvoorzienend te zijn?, wat is de opbrengst per paneel?, heeft de temperatuur invloed op het rendement?, …

Om deze ideeën te bedenken zijn er verschillende mogelijkheden. Het is heel verleidelijk om op internet te gaan zoeken naar inspiratie. Het probleem is dat je dan zelf niet aangemoedigd wordt tot nadenken. Je komt wellicht wel aan een lijstje van thema’s. Het probleem is dat je al deze thema’s hebt zien voorbijkomen in de Google resultaten. Erg uniek zal je content dan ook niet worden.

Beter is het om te brainstormen. Gebruik een wit vel papier, een leeg worddoc, of welke tool je ook maar wilt. Het punt is dat je vertrekt vanuit niets.

Zet het centrale onderwerp in het midden. Omring het met andere ideeën. Van zodra je de eerste uitgangspunten hebt, trek dan lijnen uit de hoofdonderwerpen en bedenk ondersteunende subthema’s.

Pas nadat je enkele ideeën hebt genoteerd, kan je eens gaan kijken wat anderen in je branche doen. Zijn er zaken die al bestaan die nog verbeterd of uitgebreid kunnen worden? Doe dat dan! Bestaat er echter al een overvloed aan zeer goed content over het onderwerp en heb je eigenlijk niets toe te voegen? Laat het dan links liggen.

Tip tussendoor: voel je je overweldigd? Ga even naar buiten voor een wandeling en zet je plan even uit je hoofd. De beste ideeën komen namelijk vaak spontaan, wanneer we er net niet naar op zoek zijn.

Enkele paramaters om te bepalen of een topic een do of een don’t is:

  • is het iets dat mijn publiek wil weten?
  • past dit onderwerp in mijn “winkel”?
  • kan ik het onderwerp opsplitsen in kleinere subtopics?
  • zijn er andere variaties van dit onderwerp die ik kan gebruiken om nog meer posts te schrijven?
  • zitten er onderwerpen bij waarvoor je eerst iets anders moet weten om het onderwerp te kunnen begrijpen?
  • is het tijdloos?

Stap 2: doe keyword research

Wanneer je de onderwerpen duidelijk voor je hebt, ga je op zoek naar goede keywords die je aan deze topics kan linken. Uit dit onderzoek zal blijken of je op de goede weg zit met je onderwerpen. Je wil weten of er wel degelijk naar gezocht wordt. Je mag nog zo’n goede content produceren, als niemand er naar op zoek gaat, zal hij niet gelezen worden. Zonde van de moeite!

Kijk ook naar waar je concurrenten over schrijven. Zeker de succesvolle content is belangrijk. Je wil weten waarom die zo succesvol is en vooral waar ze kansen hebben laten liggen. Het is in die steekjes die ze hebben laten vallen dat voor jou mogelijk het goud te vinden is. Een handige tool waarmee je dat kan onderzoeken is de Keyword Gap Tool van SEMrush. Enkele aanvullende inzichten die deze tool biedt zijn onder andere:

  • ontbrekende trefwoorden waarop jouw site nog niet gevonden wordt en die van je concurrent wel
  • zwakke trefwoorden waarvoor je laag rankt en je concurrent hoog
  • sterke trefwoorden waarmee jij beter scoort dan je concurrent

De combinatie van al deze info en kennis helpt je om goede clusters samen te stellen waarmee je snel een flinke vooruitgang kan boeken, daar waar SEO doorgaans eerder een zaak op lange termijn is.

Stap 3: Teken de structuur van pijler- en topicclusters

Uiteraard is trefwoordenonderzoek essentieel. Minstens even belangrijk is het maken van een overzicht van de pijler- en themaclusters. Eerst moet je je pijlerpagina bekijken, want de themaclusters zullen daarnaar teruglinken. Wanneer je de pijlerpagina uitwerkt, probeer je best een zo breed mogelijk scala aan onderwerpen te behandelen én tegelijk ruimte te laten voor een aantal diepgaande subthema’s. Kortom, een evenwichtsoefening van formaat!

De themacluserpagina’s moeten een stapje verder gaan. Ze spitten de kleinere details van een bepaald onderwerp tot op het bot uit. Het is belangrijk dat je onderwerpen zoekt waarbij je in deze berichten kan linken naar de pijlerpagina.

De content planning vormt de blauwdruk van elk stuk dat jij of je team zal schrijven. Het overzicht moet dus de rubrieken, subrieken, trefwoordenlijsten (primair, secundair en verwant) en verwijzingen naar concurrenten die hoger scoren bevatten.

Stap 4: Schrijven maar!

Als je alle voorgaande stappen goed hebt gevolgd kom je nu beslagen aan de start om de spreekwoordelijke pen boven te halen. Om goede kwalitatieve content te produceren, moet je ervoor zorgen dat je teksten je doelpubliek aanspreken.

Je concurrenten schrijven natuurlijk over vergelijkbare onderwerpen, of misschien zelfs helemaal hetzelfde. Het is natuurlijk de bedoeling dat jij met jouw content eruit springt en opvalt. Het is dus niet de bedoeling dat jij content van concurrenten gaat herschrijven. Je moet unieke artikels hebben waaruit jouw expertise blijkt, en dan liefst met een invalshoek die anders is dan die van je concurrenten. Je kan zeker verwijzen naar andere artikels, zonder de inhoud over te nemen. Maak betere content die iets toevoegt dat jouw concurrenten niet hebben.

Houd bij het produceren van de inhoud rekening met deze tips:

  • schrijf zoals je praat (en vooral zoals je doelgroep praat). Gebruikt je doelpubliek geen ingewikkelde termen, doe dat dan ook niet.
  • focus op kwaliteit: als je echt kwalitatieve artikels maakt, geraak je sowieso aan een voldoende hoeveelheid tekst. Je moet niet oeverloos blijven doorbomen om toch maar aan het gewenste aantal woorden te geraken.
  • verbeter content: als je verwijst naar een artikel, zorg dan dat jouw artikel met kop en schouders uitsteekt boven het artikel waarnaar je verwijst.
  • wees duidelijk en beknopt: SEO-content richt zich op het beantwoorden van een vraag. Creatief en spitsvondig uit de hoek komen kan erg leuk zijn, maar in deze teksten wil je dat je content een vraag beantwoordt op een manier die licht verteerbaar is voor iedereen die de tekst leest.

Wanneer je begint met schrijven, kan je de SEO Writing Assistant van SEMrush gebruiken om je inhoud op een makkelijke manier te optimaliseren. Deze tool zorgt er niet alleen voor dat je de juiste zoekwoorden in je teksten gebruikt, maar zal je ook helpen om de leesbaarheid van je content te verbeteren, plagiaat te voorkomen en ervoor zorgen dat je tone of voice consistent blijft.

Enkele dingen om over na te denken wanneer je aan het schrijven slaat:

  • keyword stuffing is geen goed idee: uiteraard moet je trefwoord geregeld in de tekst terugkomen, maar prop je tekst er niet vol mee. Haal ook geen taalkundige capriolen uit om toch maar je keyword erin te krijgen. De trefwoorden moeten in de tekst verwerkt zijn op een manier die natuurlijk en organisch aanvoelt.
  • ga voor gerelateerde trefwoorden: focus niet alleen om je hoofdtrefwoord, maar stop ook trefwoorden in de tekst die gerelateerd zijn met elkaar
  • alt-tekst in je afbeeldingen: elke foto in je content moet voorzien zijn van een alt-tekst. Liefst verwerk je hierin ook je keywoord (of een gerelateerd trefwoord). Op die manier helpen je foto’s je SEO ook vooruit.
  • hou de leesbaarheid in de gaten: je wil uiteraard gevonden worden. Toch moet je je er bij het schrijven continu bewust van zijn dat je voor je publiek schrijft, en niet uitsluitend voor Google. Enkele tips: geen te moeilijke woorden, vermijd lange zinnen, schrijf actieve zinnen, voorzie voldoende witruimte, voeg tussenkopjes toe als een paragraaf te lang dreigt te worden, gebruik bullet points, …

Stap 5: publiceer content en zorg voor links

Wanneer je je tekst gepubliceerd hebt en foto’s en infographics geplaatst, ben je nog altijd niet klaar. Je moet linkjes leggen. Van en naar je hoofdpagina. Van en naar relevante nevenartikels.

En dat zal je moeten blijven doen: je gaat doorheen de tijd immers nieuwe artikels maken. Ook daar kan op termijn weer naar gelinkt worden. Je zal bij elk nieuw toegevoegd artikel je bestaande content onder de loep moeten nemen en kijken waar er relevante links gemaakt kunnen worden