Home » Tien tips om je SEO te verprutsen (don’t try this at home!)

Tien tips om je SEO te verprutsen (don’t try this at home!)

Het internet loopt zowat over van de tips om je website omhoog te krijgen in Google, om je ranking te verbeteren, je linkprofiel te optimaliseren en andere SEO-tips. Om nog maar te zwijgen over de ontelbare tools die je daarvoor kan gebruiken. Wij spelen hier liever even advocaat van de duivel en gaan op zoek naar hoe je de SEO van je website naar de knoppen helpt. Bezondig jij je aan een van deze zaken? Dan stemt dat misschien tot nadenken. En vooral tot actie!

OK, here we go!

Slechte SEO, een handleiding

Copy/paste

Google hecht enorm veel belang aan unieke content. Teksten kopiëren van externe websites is dus absoluut een no go! Niet alleen omdat het niet echt getuigt van collegialiteit, het toont ook aan dat je mogelijk geen inspiratie hebt of te lui of te gierig bent om je eigen teksten te (laten) schrijven.

Maar goed dus dat Google dit soort praktijken bestraft door kopiërende websites ergens onderaan de rankings te laten bungelen. Nefast voor je SEO!

Alleen irrelevante content publiceren

Wat je op je website schrijft moet relevant zijn voor je bezoeker, je klant, je prospect.

Om het even kort door te bocht te zeggen: op je website moet staan wat jouw doelgroep zoekt.

Laat ons eens kijken naar enkele berichten op de nieuwspagina of bedrijfsblog op enkele willekeurige KMO-websites:

  • showroom uitgebreid met 500 vierkante meter
  • we bestaan 30 jaar
  • 50ste werknemer in dienst
  • we hebben de Award van beste … gewonnen
irrelevante content

Zou dat écht zijn waar de klant naar zoekt? Wij weten natuurlijk niet wat voor soort klanten jij hebt, maar ons lijkt het weinig waarschijnlijk. Waarom? Omdat al deze onderwerpen niet over de klant of over zijn probleem gaan, maar over jou, over jouw bedrijf. En nu gaan we iets heel  choquerend zeggen, maar het is in de meeste gevallen gewoon de waarheid: de klant heeft geen interesse in jou.

Lees die laatste zin even opnieuw en laat het bezinken…

Waar heeft de klant dan wel interesse in? Wederom enkele voorbeelden van enkele webpagina’s van KMO’s die het begrepen hebben:

  • Heeft je hond een allergie? Ga op onderzoek uit! (van een winkel in dierenbenodigdheden)
  • Wat zijn de ideale weersomstandigheden om te kaleien? (van een groothandel in natuurverven)
  • Hoe kortstondig een hoog vermogen leveren? (van een fabrikant in elektrische transformatoren)
  • Vanaf welke temperatuur winterbanden? (van een autogarage)

Ga voor relevante content! Je doet er je klanten én de SEO-score van je website een groot plezier mee!

Zoekwoorden met oogkleppen

Veel bedrijven en ondernemers beperken hun zoekwoorden nog altijd tot de absolute basis. En dat is jammer om twee redenen:

  • je bent snel uitverteld en je laat dus veel kansen liggen
  • die basiszoekwoorden hebben heel wat concurrentie in Google.

Een voorbeeld? Ok, een voorbeeld!

De term loodgieter wordt maandelijks ruim 12.000 keer ingegeven in Google.

De moeilijkheidsscore is 46 procent, wat behoorlijk veel is. Je eindigt wellicht ergens op pagina 48 in Google. Met andere woorden: NIEMAND vindt je! Want wie in godsnaam klikt door tot pagina 48 op zoek naar een loodgieter? Ik alvast niet. Misschien ga ik nog naar pagina twee of drie, maar that’s it!

Als we op zoek gaan naar gerelateerde termen, kunnen we een pak verder springen. Even nadenken… Waarvoor hebben mensen zoal een loodgieter nodig?

  • lekkende kraan herstellen (260 zoekacties, moeilijkheidsscore 31)
  • verwarmingsketel lekt (20 zoekacties, moeilijkheidsscore 28)

En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Het aantal zoekacties is een héél pak lager, maar je hebt wel kans om op pagina 1 of 2 te staan.

Wat kies je? 12.000 mensen die je niet vinden of 260 die je wel vinden? Wij weten het wel! Met een beetje fantasie kan je scoren op heel wat zoektermen waar je concurrenten niet aan denken omdat ze zo gefocust zijn op die “gouden” zoekwoorden (waar ze helaas niets mee bereiken).

En als er zoveel (kleinere) onderwerpen zijn die de vindbaarheid van jouw website mee kunnen ondersteunen, dan is dat alleen al een reden om een bedrijfsblog in het leven te roepen. Daarnaast toon je daarmee je expertise in je vakgebied, want je imago alleen maar versterkt.

Gebrek aan keyword onderzoek

We haalden het in de vorige tip al aan: je doet best onderzoek doen naar de juiste keywords. Aan de ene kant wil je niet te hard mikken op de massaal gezochte keywords waar de concurrentie moordend is. Anderzijds mag het zoekwoord (of zoekwoordenzin) ook weer niet zo specifiek zijn dat niemand het ooit intikt in Google.

Ga voor zo specifiek en gedetailleerd mogelijk, maar wel nog met nog voldoende zoekverkeer.

Keyword indigestie

Als je dan je keywords hebt gevonden, verwerk je die best op een zo natuurlijk mogelijke manier in je tekst. Je zoekterm mag absoluut een paar keer voorkomen in de tekst, maar je mag niet overdrijven. Als je WordPress gebruikt, is Yoast een handige plugin die je tijdens het schrijven suggesties geeft en er ook mee op toeziet dat je zoekwoord niet te veel (of te weinig) in de tekst voorkomt.

Verborgen zoekwoorden

verborgen zoekwoorden

Gelukkig zien we dit nog nauwelijks, maar het gebeurt nog af en toe: zoekwoorden die in dezelfde kleur als de achtergrond van de website in de pagina verwerkt zijn. De bezoeker van de website ziet ze niet, maar Google detecteert ze wel.

Google trapt hier al sinds pakweg 1999 niet meer in. Hou je er dan ook niet mee bezig. Je krijgt er mogelijk zelfs strafpunten voor.

Gebrek aan interne links

Zet niet al je zoekwoorden op één pagina. Het is veel beter om per pagina duidelijk te maken waarover die gaat. En dat mag heel specifiek zijn. Als het voor Google duidelijk is, dan wordt dat beloond met een betere score in de zoekresultaten.

Verdeel de content nauwkeurig over je site en zorg daarbij voor voldoende interne links.

Op die manier voorkom je ook dat je eigen pagina’s gaan concurreren met elkaar op dezelfde zoekwoorden.

Ook hierbij kan de WordPress-plugin Yoast een oogje in het zeil houden en je tijdig waarschuwen.

interne links

 

Te veel interne links

Zowat alles in SEO is een soort evenwichtsoefening. Het is altijd balanceren tussen te veel of te weinig.

Te weinig links? Niet goed!

Te veel links? Ook niet!

Geen metatitel en omschrijving toevoegen

Metatitel en meta-omschrijving?

Dat zijn de stukjes tekst die zichtbaar zijn in de zoekresultaten.

Je kan daar best een sprekend en wervend zinnetje zetten waarin het keyword van de betreffende pagina voorkomt. Dat is niet alleen interessanter om op dat keyword te scoren in Google. Het geeft aan de bezoeker ook duidelijk weer waarover de pagina gaat. En we schrijven tenslotte toch nog altijd voor de bezoeker, niet voor Google.

Als je geen metatitel of meta-omschrijving invult, geeft Google daar gewoon de eerste zinnen van je pagina weer. Vaak zit daar dan niet het zoekwoord in.

Veel zoekwoorden in de metatitel of omschrijving zetten

Geen metatitel en meta-omschrijving is niet goed. Minstens even slecht is je omschrijving volproppen met mogelijke zoektermen waarvan jij denkt dat jouw doelgroep ze zoekt.

Stel je even voor: jij bent op zoek naar iemand die voor jou teksten voor een bedrijfsblog kan schrijven en je gaat op zoek. Waar klik je op in Google?

“Bedrijfsblog schrijven, scoren in google met bedrijfsblog, goedkope copywriting, copywriter België”

OF

“Woordbrigade schrijft jouw bedrijfsblog voor betere resultaten”

Hoewel er in de eerste heel wat meer zoekwoorden in de omschrijving zijn opgenomen, ziet dat er toch een pak minder aantrekkelijk uit. Waarom? Het is heel opdringerig en het ligt er wel heel dik op dat de auteur vooral met Google bezig is en niet zozeer met de lezer. En daarnaast doet hij Google er ook geen plezier mee. De arme zoekrobot geraakt in de war: waarover gaat deze pagina nu eigenlijk?

Zorg voor duidelijkheid: voor Google, maar ook en vooral voor je lezer!

Conclusie

SEO is een evenwichtsoefening tussen te veel en te weinig, tussen Google en je lezer (maar zet je lezer altijd voorop!)

Wij kunnen je helpen het evenwicht te bewaren en je voorzien van professionele content die jouw doelgroep naar je website trekt.

Drop us a line!