Home » Vindbaarheid website verbeteren door evergreen content, hoe doe je dat?

Vindbaarheid website verbeteren door evergreen content, hoe doe je dat?

vindbaarheid website verbeteren met evergreen content

OK, je bent er dus van overtuigd dat evergreen content een duurzame manier is om de vindbaarheid van je website te verbeteren. 

Maar, hoe pak je dat aan? Waarover schrijf je? Hoe vaak? Hoe lang moeten mijn artikels zijn? Moet ik dat allemaal zelf schrijven?

Relax!

We doen het stap voor stap.

Waarover schrijf je?

Het hele contextverhaal begint natuurlijk met het zoeken naar onderwerpen. En je wil natuurlijk ideeën blijven krijgen. De bron mag niet te snel opdrogen. Laten we beginnen!

Onderwerpen zoeken

Om te beginnen kan je je product of dienst (of onderwerp of thema) al eens intikken in Google en kijken wat er voorgesteld wordt als extra zoektermen. Dat is een begin, maar nog altijd veel te ruim en vaag.

Beter is het om een SEO-tool te gebruiken waarbij je heel diep kan graven in bepaalde onderwerpen. Hoe dieper je graaft en hoe minder algemeen je je content maakt, hoe beter hij zal scoren.

Een tool die we daarvoor kunnen aanraden is de Topic Research Tool van SEMrush. Je vindt daar makkelijk en snel onderwerpen die je zou kunnen behandelen in je evergreen content.

Keywords zoeken

Nu je een lijst hebt met onderwerpen die je mogelijk wil gaan behandelen in je blog, komt het erop aan om te kijken welke zoekwoorden je best gebruikt voor elk topic. De Keyword Magic Tool is daarvoor een zeer handig instrument. 

Je zou bijvoorbeeld als onderwerp “zonnepanelen” kunnen kiezen. Dit is enorm breed en de concurrentie is moordend. De kans dat je daarmee gaat scoren in Google is nagenoeg gelijk aan 0. Maar in de Keyword Magic Tool kan je bijvoorbeeld ontdekken dat er ook interesse is in een onderwerp als “Welke zonnepanelen bestaan er” of “Hoeveel zonnepanelen heb ik nodig“. 

Deze laatste twee onderwerpen worden minder gezocht, maar de concurrentie is véél lager. De kans dat je ermee gaat scoren is dan ook vele malen groter. Belangrijk voordeel: je kan doorlinken naar een artikel met het moeilijke zoekwoord, zodat daar ook verkeer op komt.

In de Keyword Magic Tool zie je precies hoe vaak een bepaald zoekwoord wordt gezocht en wat je kansen zijn. Zo hoef je geen kostbare tijd te verliezen aan keywords waarmee je toch zo goed als geen kans maakt.

Door een goede keyword research kan je je evergreen artikels een betere en scherpere invalshoek geven.

Schrijven maar!

Als je het onderwerp eenmaal gekozen hebt, het zoekwoord waarop je mikt vastligt en je al een goed idee hebt van wat de titel van je stuk moet worden, is het tijd om de structuur van het artikel te bepalen.

Je moet namelijk een goede blauwdruk hebben als je een diepgaand en interessant artikel wil schrijven. Je kan daarvoor altijd inspiratie opdoen uit artikels die goed scoren op de primaire trefwoorden die je voor ogen hebt. Hierdoor begrijp je ook beter hoe jouw artikel gestructureerd moet worden. Daarnaast kan je de Content Template Tool gebruiken om je te helpen bij het plannen van je inhoud.

Ben je zelf geen held in het schrijven of je hebt er simpelweg de tijd niet voor? Ga dan in zee met een professionele copywriter.

Evergreen content promoten

Als alles goed zit, heb je nu een topartikel dat mensen graag gaan lezen en delen online staan. Om het helemaal alles kansen te geven moet je liefst volgens een duidelijk strategie promoten:

  • link building
  • delen op social media
  • betaalde advertenties
  • mailing

Hou je content fris

Hoewel de naam evergreen content doet vermoeden dat hij altijd fris blijft, zorg je toch best regelmatig voor updates. 

Ten eerste stoot je na verloop van tijd mogelijk op zaken die je nog niet wist toen je het artikel schreef, maar die wel absoluut een meerwaarde zijn.

Ten tweede houdt Google van content die geregeld opgefrist wordt. Het idee hierachter is dat deze artikels wellicht meer up-to-date zijn dan artikels waar in geen jaren iets aan veranderd is. En als je het goed hebt gedaan, klopt dat ook helemaal.

Het is daarom belangrijk dat je een soort van planning bijhoudt, zodat je elk evergreen artikel om de zoveel tijd een update geeft:

  • verouderde info eruit gooien
  • niet relevante zaken verwijderen
  • nieuwe inzichten toevoegen

Vindbaarheid website verbeteren: aan de slag!

Start vandaag nog met het produceren van evergreen content en verbeter de vindbaarheid van je website.

We zetten nog even enkele tools en links op een rijtje die je een flink stuk op weg helpen: