“Je social profiel moet bruisen”, “post elke dag op Facebook”, “toon in je Instagram Stories waar je mee bezig bent”, … We horen het de influencers en andere social goeroes allemaal graag zeggen. Maar, wat als je geen zin of tijd hebt om de hele dag met je smartphone in de weer te zijn. Of misschien heb je wel gewoon (even) niet veel te tonen. Dan is je bedrijfsblog een ideaal vangnet om op terug te vallen. Hier heb je namelijk een continue stroom aan voor jouw doelgroep relevante info. Een goudmijn om je social media mee te voeden.
Help! Ik ben een digitale introvert
Voor sommige mensen is het een tweede natuur: even snel een fotootje maken, een paar hashtags erbij en posten maar! Ze hoeven er niet bij na te denken. Het gebeurt gewoon. Op hun sociale media is het dan ook een drukte van jewelste. Ze tonen alles waar ze mee bezig zijn, alles wat ze zien, elke gedachte die in hen opkomt.
Maar, niet iedereen is zo moeiteloos actief op social media. En ik weet waarover ik praat. Op mijn persoonlijke profiel dateert de laatste post alweer van een maand of drie geleden. En eigenlijk vind ik dat niet erg. Ik voel die behoefte gewoon niet. Op een bedrijfsprofiel is die stilte echter wel jammer. Social media zijn namelijk een prima tool om je doelgroep op de hoogte te houden, om ze tips en tricks toe te stoppen, om in dialoog te gaan, om te weten wat er reilt en zeilt bij je klanten.
Als je net als ik een digitale introvert bent, is het handig om relevante content voor jouw doelgroep achter de hand te hebben.

Blog als goudmijn
Een blog waarop regelmatig nieuwe content verschijnt, kan dan een oplossing bieden. Het is namelijk een constante stroom van interessante input voor je social media. Experts zweren dan wel bij een persoonlijke touch op social media, en daar hebben ze helemaal gelijk, het is niet slecht om een basis te hebben. Zeker niet als je niet over die natuurlijke social reflex beschikt. Kwestie van de machine draaiende te houden.
Sommige mensen denken nog altijd dat elke blog staat voor één social post. Wat een gemiste kans, denk ik dan! Uit een blogpost moet je toch minstens vijf tot tien posts voor je social media moeten kunnen halen.
Kijk gewoon al eens naar de tussenkoppen in je blog. Elke tussenkop is mogelijk voer voor een social post.
Uit de blogpost die je nu aan het lezen bent, zou je dus al dit kunnen halen:
- Help! Ik ben een digitale introvert! (dit is zeker een goede, want triggert de nieuwsgierigheid)
- Wist je dat elke blogpost goed is voor tien posts op social media? Ontdek hier hoe!
- Waarom je al eens in herhaling mag vallen op social media
Of misschien staat er wel een leuk citaat in je blogpost dat je kan gebruiken voor je social media.
Enkele voorbeeldjes uit deze post:
- hiervan gaan social media goeroes op hun achterste poten staan. Sorry…
- dateert jouw laatste post op Facebook ook al van drie maanden geleden?
Val gerust eens in herhaling
Val gerust eens in herhaling. Letterlijk! Je kan een social post zeker een of meerdere keren recycleren. Is dat niet vervelend voor mijn volgers? Niet echt. Slechts een klein percentage van jouw publiek ziet immers je post passeren. Dus het is niet erg om een paar keer hetzelfde te posten, zeker niet wanneer je er voldoende tijd tussen laat. Wie onthoudt immers wat je twee maanden geleden hebt gepost?

Verandering van spijs doet eten
Een blog mag dan wel een ideale voedingsbodem voor je berichten op social media zijn, zorg op je sociale kanalen toch vooral voor variatie: een link naar een blogpost, een product in de kijker, een mooi project, een vrolijke noot, een vraag die tot nadenken stemt, …
Je blog is hierbij de ruggengraat: daar put je wekelijks (of vaker) uit om je social media te voeden. De rest is dan aankleding. En zo kunnen ook digitale introverten heel wat beweging creëren op hun social media.
Ready! Set! Go!
Zie jij zo’n blog wel zitten? Er zijn immers nog meer voordelen. Neem contact met ons op en we bezorgen jouw eigen bedrijfsblog een vliegende start!