Home » Wij bestaan niet… in persberichten

Wij bestaan niet… in persberichten

“Wij bewijzen uw bedrijf een enorme dienst door…”

“Wij zijn verheugd u te melden dat …”

“Onze nieuwe productlijn sluit perfect aan op uw behoeften…”

Zie je wat er mis is met voorgaande zinnen? Op het eerste zicht niet veel. Maar als ik er nu bij zeg dat ze in een persbericht staan… Rinkelt er dan nog geen belletje?

De teksten zijn met andere woorden niet bedoeld voor een eigen medium, zoals bijvoorbeeld je eigen website of een personeelsblad. Je hoopt dat ze worden gepubliceerd in een krant, een magazine of een vakwebsite. Je zal bovenstaande zinnen echter nooit in zo’n medium lezen, tenzij het om citaten in een interview gaat.

Op de eigen website mag je het over “wij” en “ons” hebben, hoewel we daar ook geen grote fan van zijn. In persberichten is het helemaal not done! Waarom niet? De redacteur naar wie je je persbericht stuurt wil het makkelijk kunnen copy/pasten. Dat doen redacteurs graag. Tijd is namelijk een schaars goed dat ze liefst gebruiken om research te doen en eigen artikels te schrijven. Niet om alle wij’s en onzen in je persbericht te veranderen in je bedrijfsnaam. Schrijf je persbericht dus alsof je over iemand anders schrijft.

No shit, Sherlock! Akkoord, het klinkt misschien banaal en voor de hand liggend. Toch zou je ervan versteld staan hoeveel persberichten in een journalistenmailbox belanden waarin “wij” en “ons” de boventoon voeren.